Acte de Graduació de Publicitat i RRPP
Benvolguts i benvolgudes,
Aquí us deixo el que va passar el dijous 21 de juny de 2012. Es va celebrar l'acte de Graduació dels alumnes de Publicitat i RRPP a l'Aula Magna.
L'acte es va iniciar a les 18.00 hores, però abans éns vam identificar a la taula que trobareu al costat del bar, a partir de les 17.15h, per tal de confirmar la assistència i així ens poguessin entregar el diploma corresponent al finalitzar l'acte.
"Us preguem la màxima puntualitat. Us recordem que podeu portar dos acompanyants.
Cordialment"
Deganat
Facultat de Ciències de la Comunicació
"Una de les característiques fonamentals de la nostra Facultat és que es
troba en constant transformació. Tot i que el seu nucli essencial continua
residint en els tradicionals estudis de periodisme, ciències de la comunicació
i publicitat i relacions públiques, amb les derivacions clàssiques que
d'aquests àmbits se'n destil·len, els marges d'aquestes disciplines s'amplien
sense parar. A aquest moviment expansiu se li uneixen constantment nous espai
d'actuació tecnològica i social, la qual cosa també ens obliga a redefinir-nos
sense treva. Així mateix el caràcter proteic de la nostra institució es veu
incrementat pel fet que moltes de les àrees de coneixement que s'hi gestionen
són essencialment transdisciplinars i, per tant depenen, també de les innovacions
que en el seu terreny particular es produeixen, així com de les diferents
sinergies possibles que s'estableixen entre les mateixes.
El propi concepte de
comunicació que distingeix al nostre Centre ha variat radicalment en les
últimes dècades el seu significat i la seva àrea d'influència. Si a això unim
la celeritat amb que es transformen les molt diferents tecnologies audiovisuals
i mediàtiques, així com els dispositius que se'n deriven, comprendrem que, com
a centre d'ensenyament i investigació, estem obligats a mantenir viu un profund
esperit de canvi que revisi constantment els paràmetres regidors de les seves
estructures de funcionament.
L'ensenyament ha suposat tradicionalment un procés de
transmissió del saber socialment provat i assimilat, però en el nostre cas hem
de considerar la necessitat d'invertir el curs dels esdeveniments per tal de
col·locar-nos al seu capdavant. Passem de ser subjectes passius del canvi
social a subjectes actius que contribueixin no només a l'assimilació de les
noves formes de comunicació, sinó també a informar sobre les seves projeccions
futures tant pel que fa a la seva eficàcia com a la seva responsabilitat. Això
ens obliga a establir relacions entre la docència i la recerca molt més
intenses que les usuals. Per això és tan important, al nostre Centre, la
constant implementació de grups de recerca que en relacionar-se íntimament amb
la docència agilitzin aquesta necessària corretja de transmissió entre la
detecció de les noves fenomenologies i la seva conversió en saber transmissible
i socialment assimilable.
Aquest conjunt de factors ens situa en una posició atípica pel que fa a la
transferència social de la nostra producció científica i pedagògica, ja que
també en aquest cas s'inverteixen les relacions tradicionals per les quals els
centres d'ensenyament recullen els indicatius sobre les necessitats socials i
empresarials amb la finalitat d'elaborar els seus plans docents d'acord amb
aquestes necessitats. En el nostre cas, aquesta funció es duplica amb un
moviment invers, pel que l'actiu de la facultat ha de prendre la iniciativa i
guiar els sectors empresarials i socials en una direcció les característiques de
la qual encara no han pogut ser detectades en aquests àmbits, a causa de
l'esmentada acceleració que regeix el nostre camp i els interessos més
immediats i funcionals que delimiten l'imaginari de la seva vessant
empresarial.
Tot això es tradueix en la imperiosa necessitat de
generar una gran dosi de dinamisme, dinamisme que ha de presidir l'actuació de
tots els estaments de la Facultat i que s'ha de transmetre sobretot al caràcter
dels nostres alumnes. L'estructura dels nous graus, que transfereixen als estudiants
una part important de la responsabilitat de l'aprenentatge, afavoreix aquesta
acció dinàmica, alhora que permet detectar fàcilment les tendències repetitives
o immobilistes que es donen en el seu si i corregir-les adequadament. De tota
manera, res d'això es produeix de forma automàtica: no es tracta d'esperar que
siguin les mateixes circumstàncies les que finalment afavoreixin l'aparició de
les necessàries virtuts que han de presidir les nostres diverses actuacions com
a docents i investigadors i com a estudiants. La Facultat en el seu conjunt ha
de prendre consciència del requeriment que ens fa l'àrea del saber que
gestionem i donar-li la resposta adequada. Tenim però l'avantatge que els
mateixos factors tecnològics que imposen la dinàmica de la nostra àrea de
coneixement ens subministren els instruments per administrar les conseqüències
socials, ètiques i estètiques que genera la seva presència.
Però, perquè això
sigui així, hem de ser capaços de comprendre profundament la revolució
tecnològica i generar les corresponents dinàmiques d'aprenentatge. Es tracta
d'un desafiament al que el nostre Centre ha de fer front amb imaginació i
entusiasme, virtuts absolutament necessàries en una època com la nostra,
presidida pel desànim i la desconfiança i amb una forta tendència cap a la
involució que cap institució implicada en l'ensenyament i, per tant,
responsable del futur de la nostra societat pot ignorar ni permetre. Aquest ha
de ser el camí pel que circulin els nostres esforços més immediats."
Josep Maria Català Domènech
Degà
Programa del acte de graduació |
Comentarios
Publicar un comentario