Tocant els webs de la comunicació 2.0
Comunicació 2.0
El gran aparador comercial 2.0
Aquí us deixo el fragment del nou espai "Tocant els Webs" a Radio Castellar 90.1. Cada dimarts a les 12:45 :) espai on es parla de tot i més, del món de la tecnologia... i de pas... toquem els "Webs".
Aquesta característica multidialogant de la xarxa de
xarxes és el que l’escriptor i empresari Tim
O’Reilly venia a anomenar fa sis anys Web
2.0: La interactivitat
assossegada dels fòrums web o de les interaccions de la comunitat Geocities
s’ha fet massiva i immediata amb Messenger, Skype, Gmail i, definitivament, les
xarxes socials. El resultat és una cultura d’ús que impregna a totes les
activitats virtuals. Els blocs, aquells llocs web que recullen les aportacions
personals del navegant, com una bitàcola quotidiana de l’experiència de
l’internauta, doten d’espai informatiu a una bona part de la població
cibernètica. De navegant a propietari de la illa. De receptor a emissor. El navegant 2.0 intervé als llocs per on passa,
aportant, ordenant i valorant els continguts. I la Wiki, aquella aplicació web on els visitants
operen sobre documents col·lectius, sota criteris definits i processos
consensuats, és la seva expressió més clara.
Però els clients també utilitzen Internet per
comunicar-se, així que els propis directius publicitaris, en alerta davant
aquest nou escenari, reflexionen sobre els reptes que se’ls acosten: “Ja no només ens dirigim als periodistes com a
amplificadors de notícies o informacions provinents de les nostres empreses o
clients, sinó que hem d’arribar a un altre grup d’influenciadors ben diferent i
segmentat (bloggers, usuaris actius, etc). Això ens obliga a conèixer
perfectament la Xarxa, quins són els actors principals, què els interessa i de
quina manera volen rebre la nostra informació”.
Llocs web, jocs en línea, aplicacions xat, plataformes
de vídeo i, per descomptat, xarxes socials. Aquestes últimes són l’espai més
nou, que ara atreu campanyes publicitàries experimentals i desplega tot el
potencial econòmic del paradigma 2.0. Ho resumia la Directora Comercial de Facebook a Espanya, Irene Cano, al
parlar de “l’era de la compra social”: mitjançant la seva empresa “la gent
recorre als seus amics per demanar consell abans de comprar quelcom. Entre ells
existeix un efecte viral amb el que abans una empresa no podia més que somniar”
[8]. Com tot paradigma, la publicitat 2.0 desencadena una nova cultura
comunicativa: “Les marques estan acostumades a parlar cridant”, diu un
publicista especialitzat en Internet. “Han après a parlar d’aquesta forma, i no
saben fer-ho d’una altra manera, així que quan arriben a Internet compren un
banner i criden en ell. Però en els nous entorns de comunicació publicitària
s’ha de plantejar un nou tipus de comunicació, basada en l’intercanvi, en el
diàleg, en la intimitat, en la relació a llarg termini. A ningú li agrada que
li cridin en una conversa íntima”.
Les xarxes socials, nou referent en la creació de
relacions digitals “íntimes”, s’han convertit justament en l’eina més avançada
de segmentació i fidelització del client, desplaçant l’activitat clàssica
d’Internet (la navegació entre llocs web) a aquests nous espais de rendibilitat
publicitària. Facebook, Tuenti, Linkedin o Twitter només són rentables en la
mesura en que poden obtenir informació dels visitants que sigui útil per als
anunciants.
El somni de la publicitat acceptada i compartida
segons el paradigma 2.0 sembla més proper que mai: “La publicitat ha deixat de ser intrusiva complint
amb la necessitat de ser interactiva amb l’usuari, els quals són molt més amos
del seu temps i del que, en definitiva, volen rebre”, deia la Directora
comercial de Microsoft advertising . Com succeí amb l’arribada dels grans
hipermercats o amb la globalització dels mercats, torna el mite de la llibertat
comercial. Ara, a cop de ratolí.
Més links de la secció:
- Tocant els Webs solidaris
- Tocant els Webs dels Zombies
- Infidels 2.0
- Tocant els Webs de Sant Jordi
- Fent La Marató
- Buscant parella!
- Asco de vida
- El Gurú de la publicidad 3.0
- Sant Solterí
- Tocant els Webs 7 de Febrer
- Tocant els Webs 1 de Febrer
- El 1er Tocant els Webs de la Història
PD: Tocant els Webs ja té pàgina de facebook!! http://www.facebook.com/pages/Tocant-els-Webs/317564938280039
Comentarios
Publicar un comentario